Mnoho majitelů webů dnes řeší, jestli předělat web do responzivního kabátu. Je to také díky novince v algoritmu Googlu, který nedávno zveřejnil, že výsledky vyhledávání na mobilních zařízeních bude ovlivňovat fakt, jestli je web na zobrazení v mobilních zařízeních přizpůsoben, či nikoli. Více podrobností o úpravě algoritmu najdete na Lupě v článku Daniela Dočekala, nebo přímo u Googlu.
Definice z wikipedie zní: "Jedná se o způsob stylování HTML dokumentu, které zaručí, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro všechny druhy nejrůznějších zařízení (mobily, notebooky, netbooky, tablety atd.)."
Mít responzivní web může být v současnosti jednou z konkurenčních výhod. Je ale potřeba se na celou záležitost podívat i kritickýma očima. Nedávno mi volal zákazník, zda-li má pro něj responzivní design smysl a kolik to vlastně stojí. Vyčíslili jsme mu částku, za kterou bychom responzivní design pro něj mohli zřídit a zároveň jsem se podíval do Google Analytics na přehled návštěvníků, rozdělených dle zařízení, ze kterého na web v posledním roce přistoupili. Návštěvnost z mobilních zařízení byla okolo 5%. Má pro takový web smysl předělávat celý web do responzivní podoby?
Zákazníkovi jsem doporučil, aby peníze, které by investoval do předělání web do responzivního designu investoval raději do efektivnější činnosti. K responzivu se vrátíme v budoucnu. Z mého pohledu by teď šlo o neefektivní investici, zvláště když web se i v současnosti na mobilních zařízeních zobrazuje korektně.
Co z toho plyne? Pokud chcete řešit předělání současného webu do responzivního designu, mějte povědomí o tom, kolik lidí chodí v současnosti na váš web z mobilů a tabletů.
Poznámka: Se zvyšujícím se prodejem mobilních zařízení zcela jistě poroste také jejich podíl ve statistikách návštěvnosti. Do budoucna tak stejně bude třeba váš web do responzivního kabátu předělat.
Co když by se návštěvnost z mobilů zvedla právě ve chvíli, kdy by web už byl responzivní? Pokud nemáme referenční příklad, nemůžeme IMHO takhle generalizovat. Goolge, pokud vím, dává teď responzivním webům přednost... je to jen můj názor, který rozhodně nemám nijak podložený.
Dle mého názoru záleží především na oboru. Jak jsem psal, weby, u kterých je cílovkou mladší generace nebo restaurace, kavárny, pohotovostní služby, tady všude je responzivní web nutností. Google bude od 21.4. responzivní weby zvýhodňovat, ale pouze pokud budu hledat na mobilním zařízení. Mám desítky stránek, kde se přístup z mobilních zařízení pohybuje mezi 5% - 10%. Jsou to stavebniny, strojírenské firmy. dopravní společnosti. Nemyslím si, že předěláním jejich webu do responzivu se zvedne návštěvnost o řády a zákazníkovi to reálně přinese nové zákazníky. Responzivní design samozřejmě doporučuji, ale ne vždy. Někdy to smysl dává, ale někdy jsou prioritnější věci, které v rámci rozpočtu firem je potřeba na webu řešit.
Ahoj Petře.
Celkem se dá souhlasit s jednou poznámkou nebo spíš dilematem:
Trošku mám problém a obavy u jednoho svého webu - přístup z mobilních zařízení poslední půl rok 30%, návštěvnost z fulltextu cca 60%, celková návštvnost cca 3000 - 4000 měsíčně (podle období, je to penzion) a to bez marketingu :-). Má ale taky (i když už je to starší záležitost) bounce rate dlouhodobě pod 25%.. No a tady mám právě obavy - předěláme web na responziv, protože je to klasický příklad, kdy se to udělat hodí a musí. Návštěvnost při dobrém provedení zůstane stejná ale jelikož nejsem kouzelník nejsem schopen odhadnout, co to udělá s mírou opuštění a jestli na tom ve finále zákazník v poměru návštěvy/bounce rate neprodělá.
Proč zde píšete bludy, že nemá smysl web předělávat na responzivní? Vždy to má smysl. I mezi těmi 5 procenty se najde zákazník. A v době, kdy létáme na měsíc si myslím, že je to zcela normální věc. Nechápu ty, teří si za respponzivní verzi webu řeknou další peníze. Přeci je to dnes standart ne? Stejně jako spoustu jiných věcí, očekáváte je automaticky, tak očekávám, že klient obdrží automaticky responzivní web. Kdo to nedělá, je diletant. Popravdě, pokud dnes vydím neresponzivní web, nebo eshop, odcházím. Jednoduše se mi nechce tam šmrdlat. Nepřišel jsem hrát hokej s nadpisama, ale prohlížet, případně nakupovat.
Dobrý den Marku,
s návštěvností pod 5% z mobilních zařízení se setkávám u specializovaných strojírenských webů, kde investice do redesignu webu na responziv povětšinou nedává smysl ani mně, ani zákazníkům. Redesign webu je práce, jako každá jiná, kterou někdo musí odvést. Proto je logické, že je placená. Stejně jako Vy chodíte do práce, necháváte si za ni zaplatit, tak to je i v případě téhle práce. Ale to je mimo téma. Každopádně souhlasím s Vámi, že je to dnes v drtivé většině případů naprostá nutnost. Jen mi v době psaní článku přišlo, že ten obrovský boom kvůli responzivnímu designu byl trochu nafouknutý, což se časem ukázalo (i díky měření) jako pravdivé tvrzení. Každopádně díky za Váš názor.