Podobně, jako lidé mají svá jména, tak i weby jsou nositeli svých jmen. Říká se jim domény. Na rozdíl od jmen lidských ta webová musí být vždy unikátní, tzn. že nemohou existovat dvě stejné domény. Jak tedy vybrat tu správnou doménu, když už jich je v dnešní době tolik obsazených?
Domény rozdělujeme dle řádů na 1., 2. a 3. řád.
Doména 1 řádu je např. .cz, .com, .de, .eu atp. Pokud podnikáte v České republice a je vaší cílovou skupinou české obyvatelstvo taktéž české, není důvod používat jinou, než .cz doménu. Pokud máte cílovou skupinu zákazníků v jedné konkrétní zemi, pak je vhodné mít i doménu dle konkrétní země. V Plzni mám řadu zákazníků, pro které je důležitým trhem bavorsko a Německo celkově. Pokud to máte podobně, doporučuji si zaregistrovat i doménu .de. A pokud máte zákazníky po celém světě, pak je vhodné si zaregistrovat doménu .com, případně .eu. Jiné domény 1.řádu prakticky nemá až na výjimky smysl pořizovat.
Jeden příklad z praxe - před pár lety jsem se potkal s panem Blažkem, což je regionální geodet působící v Přešticích u Plzně. Původní webmaster mu zaregistroval doménu geoblazek.com, ačkoli doména geoblazek.cz byla volná. Zajímalo by mě, co k tomu původního registrátora této domény vedlo. Pro tohoto zákazníka by byla daleko přirozenější doména geoblazek.cz.
Doména 2. řádu je to, co stojí před doménou 1.řádu. Zde už výběr není tak jednoduchý, proto se na něj podíváme trochu blíže.
Jak už bylo psáno výše, doména 2. řádu je to, co stojí před doménou 1.řádu. V mém případě je to např. nemecekpetr.cz. Každá doména by měla být především dobře zapamatovatelná a nezaměnitelná.
Dnes už jsou ty tam doby, kdy si majitelé webů pořizovali domény typu "nejlevnejsi-ubytovani-plzen.cz". Z dnešního pohledu jsou tyto tzv. SEO domény prakticky k ničemu, navíc jsou i těžko zapamatovatelné a jednoduše zaměnitelné.
Další radou, kterou je vhodné se při výběru domény řídit je její délka. Zde platí, čím kratší, tím lepší. Když se podíváme na přední české eshopy, tak např. název alza.cz vyšel z půdovního názvu alzasoft.cz. Název byl zkrácen a je lépe zapamatovatelný, protože domén obsahující slovo soft je na trhu velké množství.
Je přínosem, pokud je doména i jednoduše sdělitelná po telefonu. Hůře se sdělují domény dlouhé, s pomlčkou, jinak se píšící a jinak se čtoucí domény. Nezapomeňte, že do telefonu nebudete často sdělovat jen odkaz na web, ale daleko častěji budete nuceni sdělit telefonicky svůj mail, který doménu obsahuje.
Často se mě zákazníci také ptají, jestli dvouslovný název domény mají mít s pomlčkou, nebo bez pomlčky. Osobně vždy doporučuji zvolit obě verze a to z těchto důvodů:
Pokud vlastníte domény s pomlčkou i bez pomlčky, pak vyberte jednu, tu hlavní a tu druhou na ni přesměrujte. Toto je ideální řešení v případě, že máte více domén a jednu hlavní.
Je ještě jedna otázka, se kterou se při jednáních setkávám velmi často. A to je dotaz, zda-li je důležité mít v názvu domény ono magické "klíčové slovo", které lidé hledají. Na tuto otázku odpovídám, že je to v podstatě úplně jedno a je důležité se řídit výše uvedenými informacemi. Vyhledávače berou dnes na klíčová slova v doméně tak mizivý důraz, že nemá cenu se tím zabývat a vymýšlet nesmyslné domény jen kvůli tomu, abychom do domény dostali např. výše zmiňované "nejlevnejsi-ubytovani-plzen.cz".
Závěrem bych rád zmínil, že dostupnost českých domén zjistíte např. na portále nic.cz a ceny domén se v ČR pohybují kolem 300Kč/rok.
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
Přidat komentář